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Re: [infowar.de] Geschichte des Computerspiels beim Militär?
Hallo Martin,
Sunday, January 7, 2007, 5:38:53 PM, you wrote:
...
> Ich hoffe, Dir damit geholfen zu haben. Wenn Du noch Fragen hast,
> kannst Du Dich gerne melden.
Vielen Dank. In der Ausgangsdiskussion ging es um das Überwinden von Hemmschwellen durch den Einsatz von Computerspielen. Das sei angeblich
im Vietnamkrieg bereits üblich gewesen, wie eine TV-Dokumentation im Nachtprogramm gezeigt hätte ...
Ich bin, nach dem Posting hier, vorhin auf frühe Cockpitsimulatoren ver-wiesen worden [1], dachte selber aber eher an Arcade-Adaptionen, wie
z.B. in "Changing the Rules of Engagement - Tapping into the Popular Culture of America's Army, the Official U.S. Army Computer Game" (Be- eindruckende Arbeit übrigens) beschrieben:
--snip-- http://www.gamespace.nl/content/MAThesis_DBNieborg.pdf, S.53:
[...] Before the massive investments in many kinds of (military)simulation technologies, the military already used computers as aides
during their non-digital war games. At first computers were just simple
scorekeeping devices but during the arcade craze in the 1978's, the
Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) licensed the primitive wire frame game Battlezone (1978), developed by Atari, to build a "deluxe training toy" for the U.S. Army (Herz, 1997). In the early
1980s, the construction of SIMNET (SIMulator NETworking) replaced
both live exercises and costly high-end stand-alone simulators and
signalled a shift from individual towards collective training. [...]
--snip--
Welchen Einfluß auf die Psyche ein Arcade- oder später 3D-Shooter
haben kann, ist natürlich nochmal eine andere Diskussion.
ciao
Olaf
[1] http://ed-thelen.org/comp-hist/TheCompMusRep/TCMR-V22.html
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